Spelregels. Lachen joh!
Lees hier de spelregels of download ze onderaan deze pagina.
Aantal spelers om mee te Lachen joh!: 4 – 5
Benodigdheden
-Tablet of laptop (touchscreen) met geluid en volle batterij
-Wifi-verbinding
-Gebruikersnaam en wachtwoord om in te loggen op www.lachenjoh.nl
-Lachkleed
-Pen en papier
-Timer
-Iedere speler zorgt voor:
—een eigen pion en is vrij om daar iets leuks voor te bedenken
—een eigen GSM
Het Bordspel
Voorbereidingen
-Geef de laptop of tablet een mooie plaats, waar die door iedere speler eenvoudig te bedienen is. Tijdens het spel kan de laptop of tablet van speler naar speler gaan.
-Leg het lachkleed op een mooie plaats op de grond met voldoende speelruimte daaromheen. Je speelt het spel staand rondom het lachkleed.
-Log in op de website met de ontvangen inlogcode en wachtwoord. Je komt nu aan op de pagina met het introductiefilmpje, waarin ook de spelregels nogmaals worden uitgelegd.
-Hierna kom je aan bij de start van het bordspel.
Spelregels bordspel
De start
-Zet de timer op de gewenste speeltijd. 1 tot 1 uur en 15 minuten is meestal een geschikte spelduur.
-De spelers plaatsen hun pion bij ‘Start’
-De speler met de mooiste lach mag beginnen.
-Beantwoord een vraag uit de categorie Gelotologie.
-Heb je juist geantwoord, dan gooi je de dobbelsteen en verplaats je, je pion het aantal gegooide ogen. Hier wacht je tot je weer aan de beurt bent. Bij een fout antwoord blijf je staan bij ‘Start’ en probeer je het de volgende ronde nog een keer.
Het vervolg
Vervolgens gaat het spel op dezelfde manier verder:
-Je vervult de vraag/opdracht die hoort bij het vakje waar je op staat.
-Onderaan de vraag/opdracht lees je wat de beloning/straf is voor het goed of fout vervullen van de vraag/opdracht.
-Je verplaatst je pion het aantal plaatsen dat hoort bij de beloning/straf.
-Je wacht op het vakje waar je terecht bent gekomen, totdat je weer aan de beurt en je vervult de vraag/opdracht die hoort bij het vakje waar je op staat. Enz. enz. enz.
Vragen en opdrachten
-Onderweg kom je verschillende smiley’s tegen. Open op de website de bij de smiley behorende categorie en vervul de vraag/opdracht.
De 4 categorieën
Verschillende humoristische opdrachten die de lachspieren kietelen en inzicht geven in de verschillende functies van humor en de lach.
Kennisvragen en interessante weetjes die te maken met humor en de lach (psychologie, fysiologie, sociologie, filosofie, communicatie en humorweetjes).
Actieve opdrachten die de spelers met elkaar doen lachen en inzicht geven in de verschillende functies van humor en de lach.
Stellingen of vragen over humor, waarop de spelers hun mening en feedback geven.
De ‘Kanskaart’. Het lot beslist!
Het eindspel
–Het spel is klaar als een speler als eerste de ‘Finish’ bereikt of wanneer de timer afgaat (de speler die dan vooraan loopt is de winnaar) .
–Je moet precies op de finish uitkomen, dus je zal het precieze aantal ogen moeten gooien. Anders tel je vanaf de finish weer terug.
–Gefinisht maar je bent nog niet klaar met lachen? Of wil je nog meer humor- en lachkennis opdoen? Begin gerust een nieuw spel. Of open eenvoudigweg de overige vragen/opdrachten om te zien wat je gemist hebt.
Het reflectiespel
Voorbereidingen
-Zoek een rustige plaats waar de spelers kunnen zitten.
-Log in op de website met de ontvangen inlogcode en wachtwoord. Ga naar het reflectiespel.
-Laat de laptop of tablet van speler naar speler gaan.
Spelregels Reflectiespel
In tegenstelling tot het bordspel bevat het reflectiespel geen wedstrijdelement. Het doel van het reflecteren is met elkaar in gesprek te gaan over de verschillende vragen en stellingen die langskomen. De winnaar van het bordspel begint en kiest een vraag uit een categorie om daarop te reflecteren. De medespelers geven hierop hun feedback en vullen dit eventueel aan met hun eigen mening en ervaring over dit onderwerp. Vervolgens is de volgende speler aan de beurt om een vraag te kiezen om op te reflecteren.
De 10 categorieën
1. Communicatie en humor
2. Psychologie en humor
3. Reageren maar!
4. Groepen en humor
5. De doelgroep met z’n beperkingen
6. Relatie met de doelgroep
7. Collega’s onder elkaar
Het eindspel
Zet vooraf een timer of spreek af op hoeveel vragen iedere speler gereflecteerd moet hebben.
De afsluiting
Nu het spel ten einde is, gaan de spelers met elkaar conclusies op papier zetten die zij hebben getrokken tijdens Lachen joh!. Er wordt genoteerd hoe men nu aankijkt tegen het gebruik van humor in het contact met de doelgroep en met elkaar. De visie op humor beschreven, waarin onder andere wordt benoemd:
-wat goed gaat en wat beter kan ten aanzien van het gebruik van humor;
-wat de mogelijkheden en beperkingen zijn ten aanzien van het gebruik van humor binnen het werk in het algemeen en met de doelgroep in het bijzonder;
-met welke afspraken men ervoor gaat zorgen dat de nieuwe visie op humor wordt geïntegreerd en bestendigd in het werk.
Als binnen het team meerdere groepjes collega’s Lachen joh! hebben gespeeld, komen deze bijeen om aan elkaar de conclusies te presenteren. Collega’s geven hierop feedback en formuleren gezamenlijk conclusies over de manier waarop men in de toekomst met humor om wenst te gaan en hoe dit in het werk ingebed en geborgd zal worden.