Teambuildingsspel? Lachen joh!
Lachen joh! is een teambuildingsspel én een middel voor collega’s om te reflecteren op het gebruik van humor. Daartoe bestaat het uit het vier onderdelen.
7-Humor-Habits-Program
Ter voorbereiding krijgen de spelers van Lachen joh! de weken voorafgaand aan het spelen van het spel een 7-tal oefeningen toegestuurd. Deze oefeningen creëren een bewustzijn over het gebruik van humor en zijn gebaseerd op het 7-Humor-Habits-Program van de Amerikaanse onderzoeker en psycholoog Paul McGhee.
Het bordspel
Dit is met name gericht op plezier en gezelligheid en het vergaren van kennis over humor en de lach. Tijdens het spelen krijgen de spelers een veelvoud aan vragen en opdrachten voorgeschoteld, die hen zal onderdompelen in de wereld van de humor en de lach. Het bordspel werkt teambindend en zorgt ervoor dat collega’s gezamenlijk de kracht van humor en de lach ervaren. Het bordspel zet de spelers aan tot actie en wordt gespeeld al staand rondom het lachkleed.
Het reflectiespel
Dit gedeelte is serieuzer van aard. Hierin gaan de spelers kijken naar de manier waarop zij met humor en de lach omgaan. De spelers bespreken waar de krachten en de valkuilen van het gebruik van humor liggen in relatie tot de doelgroep en met elkaar. De collega’s trekken conclusies over hoe zij humor als krachtig en effectief wapen succesvol in kunnen zetten in dienst van het welzijn van de doelgroep. Aan het eind van het reflectiespel is besproken wat goed gaat en wat hierin fout gaat waar de verbeterpunten liggen.
Het reflecteren in Lachen joh! gebeurt volgens de inductieve benadering van Korthagen (2003), waarbij een verbinding wordt gemaakt tussen de bij de spelers:
-aanwezige kennis betreffende humor en de doelgroep (theorie);
-in de dagelijkse werkpraktijk opgedane ervaringen met humor (praktijk) en
-persoonlijke kijk op humor en de toepassing daarvan naar de doelgroep toe (persoon)
De afsluiting
Als het spel ten einde is, gaan de spelers met elkaar conclusies op papier zetten die zij hebben getrokken tijdens Lachen joh! Hierin wordt besproken hoe aangekeken wordt tegen het gebruik van humor in het contact met de doelgroep en met elkaar. Hierin wordt onder andere:
-benoemd wat goed gaat en wat beter kan ten aanzien van het gebruik van humor;
-benoemd wat de mogelijkheden en beperkingen zijn ten aanzien van het gebruik van humor binnen het werk in het algemeen en met de doelgroep in het bijzonder en
-afspraken gemaakt over hoe dit in het werk te integreren en te bestendigen.
Als binnen het team meerdere groepjes collega’s Lachen joh! hebben gespeeld, komen deze bijeen om aan elkaar de conclusies te bespreken. Collega’s geven feedback en formuleren gezamenlijke conclusies, over de manier waarop men in de toekomst met humor om wenst te gaan en hoe dit in het werk bestendigd zal worden.